renilde.reismee.nl

Eco-camp

Pagi allemaal! Ik heb verhalen gehoord over een zomers zonnetje in Belgie? Heerlijk! Toch kan een lekkere BBQ-gedachte me geen zin doen krijgen om al terug naar huis te komen.Deze morgen ben ikmet een lift tot in Lahad Datu geraakt om een verlijf in Danum Valley te boeken. Danum Valley is wat er nog rest van de primaire oerwouden in Sabah. Woensdag kom ik terug naar hieren vertrek dan voorvijf dagen naar het hartje van de jungle. Vijf nachten in een hangmat in het ongerepte oerwoud, mijn eigen potje koken, wildlife bestuderen, puur avontuur... Spannend! Het betekent ook het einde van mijn vrijwilligerswerk, het afscheid van het jungledorpje Batu Putehen de warme, gastvrije mensen die iker heb leren kennen.Maar zo ver zijn we nog niet.

De activiteiten van de voorbije week zijn snel samen te vatten: verven en dieren kijken. Of eerder: dieren kijken... en af en toe wat verven. Elke ochtend gingen we meteen (vaak protesterend) bootjenaar het eco-camp om het weer te laten blinkenonder de hetezon. Ik heb ramen, deuren, muren, trapjes,... van een nieuw laagje verf voorzien. Het eco-camp werd volledig gebouwd door vrijwilligers en bevindt zich midden in de jungle, vlakbij een groot meer.Het is een avontuurlijk plekje waar toeristen de nacht kunnendoorbrengen in hutten tussen de bomen. Tof initiatief! Het is er heel ontspannendwerkendankzij de meeslepende junglegeluiden.De makaakaapjes hangen er elke dag rond en als je er wat langerblijftzie je ook decivit cat, pigmee eekhoorn, flying gekko, otter, monitor lizard, neushoornvogel, langneusaap,arend, paradijsvogeltje,... enveeele kikkers, hagedissen, spinnen, vlinders en vogels. We hebben ook een giftige slang in de dakgoot van een campdeck gevonden, een viper. Oh ja, toen ik gisteren alleen ging wandelen ben ik de roep van de gibbons gevolgd. Ooooa! Ooooa!Oa! Oa! Geen nood, ikzal dat thuis nog genoeg voorzingen als ik terug ben. Geslaagd plan, want ik kon een groep van vier zwarte gibbons een tijdlang volgen, zwierend door de bomen! Prachtig! Drie grote apen en een superschattige baby met pluisjeshaar en een punkkapseltje. Duidelijk de rockende, rebellerende gibbonvan het gezin.Albertwas niet zo blij:You need follow the trail, too dangerous in jungle. Maar Albert, het was om de gibbons van dichtbijte zien!Hij begreep het wel. Die zijn echt moeilijk te spotten. Het enige nadeel zijn die verdomde muggen.Die maken je knettergek met hun non-stop gezoem in je oren, je ogen, je neus enje mond.Professionele stalkers. De jeuk is irritant en houdt... nooit... op...!Mijn liefde voor de bossen is gelukkig sterk genoeg om mijn muggenhaat met gemak weg te cijferen. Bloedzuigers zijn veel minder erg. Enkel de bloedvlekken opmijn kleren vind ik jammer. Belt er iemand tante Kaat?

Straksga ik een plekje zoeken waar ik frietjes kan bestellen. KFC of zo? Ik ben drie rijstmaaltijden per dag gewend en begin stilaan spleetoogjes te krijgen. Wat ik allemaal al niet gegeten heb! Bijvoorbeeld vissen eten we volledig op, met kop en graten. Alles. Garnalen worden ook niet gepeld zoals bij ons, maaralles wordt opgegeten, ook de kop en pootjes. Een kippenbeentje of vleugeltjevolledig afknabbelen is voor mij het ergste. Thuis eet ik geen vlees en daarben ik echt vies van. Hier eetik alles uit beleefdheid. En van honger natuurlijk. Doordat ze moslim zijn wordt er sowieso geen varkensvlees gegeten. Ik drink ook elke dag thee en koffie wat ik thuis nooit doe! Maar hetsmaakt wel beter dan het gekookte rivierwater.Raar dat je op alle gebieden zoveel grenzen verlegt zonder er bij na te denken. Eten met mijn handen ben ik intussen gewend. Ook zitten op de grond, baden met enkele liters waterof de was doen op een steen vind ik nu heel gewoon.

Zal ik afsluiten met een geweldig populair maleisisch mopje over ons, de orang putih? Het zal je laten stilstaan bij wat ik ervaar alseen vanonzegrootste cultuurverschillen: gevoel voor humor. Waarom lopen witte mensen altijd rond met een paraplu? Denk er maar eens over na... Maar niet te hard.

Woendag het antwoord! Dan kom ik terug naar dit internetcafeetje om foto's te uploaden voor ik vertrek naar Danum Valley. Veel groetjes! Bedankt voor de prachtige tekeningen, kaartjesen brieven!

Reacties

Reacties

Mich

Seeeeeeeeeeeg! Moet ik nu echt wachten tot woensdag?? Wat als er plots genen elektriek is? Dan moet ik wachten tot ge terug zijt! :D

sylvie ( legal legal ;-) )

Salut Renilde,
Quelles merveilles, on voyage beaucoup rien qu'à lire tes aventures, tu pourras écrire un roman ;-)

Je t'envoie mes amitiés, gros gros bisous

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!