renilde.reismee.nl

Renilde vs Internet 0 - 2

Een leuke, verrassende wending! Vandaag wordt er feest gevierd in het dorpje 'Paris' en onze groep werd uitgenodigd op het grote volksfeest. Tussen alle liederen en gebeden door hebben we hier een soort internetcafeetje ontdekt... Woehoe! Zal ik verder gaan met het jungleverhaal?

De moslimgemeenschap laat naakt baden niet toe, dus was het daar een heel gepuzzel en geklungel met sarongs, handdoeken, potjes bruin water en een waggelend bootje in de rivier om jezelf min of meer proper te krijgen. Lachen! Nadeel waren de vele bloedzuigers en zogenaamde'fire ants'. Grote mieren die serieus pijnlijke steken geven, maargelukkig verdwijnt het brandend gevoel na ongeveertwee minuten. Zelfs Albert, onzegidsdie je nergens mee kan afschrikken,zag je af en toe een gek sprongetje maken. De bloedzuigers zijn we intussen wel gewend, maar 't blijven vieze beestjes. Oh ja, we hebben ook een tarantula gezien in een van de grotten.

Elke week veranderen we van Homestay, zodat je de kans krijgt om kennis te maken met verschillende families. Elke gastvrouw heeft zo haar eigen specialiteit in de keuken, wat natuurlijk welkom is. Mijn Homestay van deze week , Ramans house, is een echt zottenkot, zoals wij dat zo mooi verwoorden. Er leven daar vier generaties onder een dak! Er is de overgrootmoeder, die haar man verloor enkele jaren geleden. Zewoont samen methaar kinderen,hun partners, de kleinkinderen en achterkleinkinderen. Geloof me, dat zijn veeeeel kinderen! Het huis bestaat uit verschillende paalwoningen aan elkaar gekoppeld.Elk gezinnetje heeft een eigenkamer waarinde ouders, kinderen en kleinkinderen samen slapen op enkele matrassenop de grond. Totaal geen privacy, het is een speciale manier van leven waaraan ik nooit zou kunnen wennen. In de badkamer / wasruimte / afwasplaats zitten er altijd minstens twee vrouwen zingend af te wassen of was op te plooien. De kinderen worden in groepjes gewassen onder een tuinslang, mooi om te zien! Mannen eten eerst, daarna mogen de vrouwen op het eettapijt plaatsnemen, samen met de kinderen. Een gezonde boer na de maaltijd wordtduidelijk geapprecieerd door de kok van de dag.

... En toen viel de elektriciteit weer uit... Zo frustrerend! We hebben enkele fried bananas gekocht om de tijd te doden, wachten op een lift naar Batu Puteh...

Jona

En alweer viel den ellentrik daar uit ;-)
Ma gelukkig weten we ondertussen dat daar niet in het blootje gebaad mag worden. OEFFFF ;-p

Sonja Smet Kantoor Jette

Hey Renilde,
Spannend al die verhalen, je vrienden en familie moeten zeer trots op je zijn
Ik kijk er steeds naar uit om je mooie verslagen te lezen
Hier in België staat het land op zijn kom met de regering die niet overeen komen ivm BHV, en onze premier die zijn ontslag heeft ingediend, typisch Belgisch zeker. Hopelijk loopt dit goed af.
Het positieve is dat we dit weekend rond de graden mogen verwachten ( ja ginder bij jou zal dat wel friskes zijn). Genieten maar.
Renilde ik wens je nog leuke dagen toe en geniet er vooral van.
Groetjes
Sonja