renilde.reismee.nl

Turtle Island

Negen prachtige eilandjes vormen samende Turtle Islands waarvan er drie behoren tot Maleisie en de rest tot de Filippijnen. De eilanden zijn beroemd omdat Green Turtles er elke avond hun eieren komen leggen. Deze machtige dierenbestaan al 200 miljoen jaar en leefden samen met de dinosaurussen. Een bootje waarvan de motor af en toe stilviel dropte ons rond de middag op een wondermooi strandje, waar we in de namiddag konden snorkelen. Prachtige kleuren! Grote en kleine vissen, scholen, koralen, groen, blauw, geel, zwart, fluorescerende kleuren,... met veel zon erop... Magisch onderwaterwereldje. Ik bleef veel te lang genietend ronddobberen en kwam zelf als een kreeft terug uit de zee.

's Avonds was het grote moment aangebroken... Spannend...Eerst lang wachten... en nog wat wachten... Spannend?... Tot een ranger de langverwachte woorden 'Turtle Tiiiiiiiime!!!' roept. Dan is het ineenssnel snel snel naarhet strand om de reusachtige moederkloek haar eieren te zien leggen. De schildpad is in een trance terwijl ze haar eieren legt: ze hoort en ziet niets rondom zich.Persoonlijk vond ik het een beetje zielig om met een groepje toeristen te staan kijken naar dit mooie, intieme natuurmoment.

De eitjes worden onmiddellijk uit de put gehaaldzodat zein veiligheid kunnen uitkomen. Het zijn er 80 - 100 per keer en er komen zo'n 5 - 8 schildpadden aan land per nacht, maar slechts 1 procent zal het uiteindelijk overleven en opgroeien tot een volwassen Green turtle. De avond wordt afgesloten met het vrijlaten van pasgeboren schildpadjes. Dat is echt on-ge-loof-lijk schattig en grappig hoe die kleine pagadders klungelend, sukkelend, rollend over het strand uiteindelijk door een golf worden meegevoerd, de zee in.

Mijn pick-up is hier om naar Batu Puteh te gaan. Straks mijn kennismaking met het dorpje en zijn bewoners. Tot de volgende keer!

Marianne

Stijn staat met open mond te luisteren naar dit schildpaddenverhaal. Hij is erg onder de indruk. Hij kent al de namen van de dieren die je hebt vernoemd :).
Liefs!

Renilde

:) Zo tof, Marianne, bedankt!