renilde.reismee.nl

My heart is beating like a jungle drum

Het was een superidee om deze veel te drukke stad te verlaten en meteen een dagjenaar de jungle te trekken. Ik kwam onmiddellijk tot rust en weet terug waarom ik hier ben! Ook een nacht slaap inhalenen de virtuele schouderklopjes hebben hun doel niet gemist. Bedankt!

Gisteren de dag gestart met een bezoek aan de Gomantong Caves, een grot van 400.000 jaar oud die onderdak biedt aan miljoenen zwaluwen en vleermuizen. De grot is een belangrijke bron van inkomsten door de peperduur betaaldezwaluwnestjes. Het was een prachtige trektocht om de grot te bereiken. De geur van groen, vochtige dikke lucht, tropische geluiden,... Onderweg zagen we een groepje van vijf Red leaf monkeys, dus ik was meteen in de perfecte junglemood! De grot is indrukwekkend hoogen mooi, maarhet stinkt er verschrikkelijk naar zwaluwstront en het kruipt vol kakkerlakken. In de grot zagen we een slang, een Cave raiser. Ik probeer straks om wat foto's op de site te zetten, maar de computers zijn hier supertraag.

Daarna met een bootje naar Sukau, een junglegebied aan de rivier Kinabatangan, van waaruit je geweldig mooie wandelingen en boottochten kan maken om wild life te spotten. Lodge nummer 12 was mijn slaapplekje en deze bleek goed bewaakt door enkele makaakapen. Van op het dak keken ze en zagen dat het goed was.Het is zo spannend om dieren in hun natuurlijke omgeving te zien, om te zien hoe ze bewegen, zich gedragen,... Ik krijg kriebels in mijn buik gewoon door erover te praten!

Dieren gezien in het wild: red leaf monkey, makaakaapjes, hornbill (nationaal symbool van Sabah), massa's prachtige vlinders, verschillende groepen langneusapen (leven samen in grote families van 20-30 apen), python, leguaan, miljoenen zwaluwen - hier wordt de lente gemaakt voor de hele wereld. Fantastisch om die langneusapen door de bomen te zien zwieren alsof het niets is! Het zijn grappige apen met letterlijk een lange neus die zo menselijk bewegen dat ze me rillingen bezorgen. Mijn eerste wilde orang-oetan zal ik waarschijnlijk zien in Batu Puteh tijdens mijn vrijwilligerswerk. Je kan ze ook zien in het beroemde Sepilok, hier vlakbij, waar de apen dagelijks gevoed en begeleid worden.

Dieren gehoord in het wild: olifant! Geweldig spannend! Heel uitzonderlijk te zien, omdat er nog maar enkele tientallen olifanten overblijven door de boskap en ze 20 tot 25km per dag verdertrekken. Je moet dus geluk hebben een olifantengroep op je weg tegen te komen. Het was donker en we hoorden vlakbij het typische olifantengeluid, bomen bewogen wild heen en weer en je hoorde de ene tak na de andere in stukken breken. Zo tof!

Tot de volgende keer en bedankt om mee te reizen!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!